„Idén nagyböjtben a húsvétra való lelki felkészülés részeként Ferenc pápa Áldott légy enciklikájának szellemében olyan önként vállalható nagyböjti gyakorlatokat ajánlunk a kedves testvérek figyelmébe, melyek nekünk és a körülöttünk élőknek is segíthetnek felfedezni a teremtett világ iránti felelősségünk és istenkapcsolatunk szoros összefüggéseit.
Első témánk a közlekedés.
Önök hogyan érkeznek a közösségi alkalmakra, a szentmisére?
Gondolkodtak-e már azon, hogy ez a közlekedési mód milyen hatással van a környezetünkre, - ahogy Ferenc pápa fogalmaz - a közös otthonunkra?
Ezért először is arra buzdítjuk a kedves híveket, hogy aki teheti, legalább a nagyböjti időben – lemondásként és egyben a teremtett világ iránti felelősségének kifejezéseképp – ne autóval jöjjön szentmisére, vagy ha igen, akkor kínálja fel az autóban lévő szabad helyeket közelben lakóknak, hogy „telekocsival” közlekedjenek, és egyben a segítőkész kapcsolat is erősödjön egyházközségünk tagjai között.
A közlekedés talán a legismertebb környezetszennyező tevékenység. Folyamatosan zajlik, részvételünkkel vagy az orrunk előtt, és egy-egy látható füstpamacs vagy orrfacsaró kipufogógáz-felhő időről időre az eszünkbe juttatja káros hatásait.
Azt is jó tudni, hogy egy-egy utunk másképp terheli a teremtett világot függően attól, hogy milyen eszközzel tesszük meg. Érdemes ennek néhány részletével alaposabban megismerkedni. Mennyi CO2 terhelést okoz egy kilométer megtétele?
● ha sétálunk vagy biciklizünk egy kilométert, akkor szinte semmit
●egy átlagos kihasználtságú vonaton megtett kilométer 14 gramm CO2 kibocsájtással jár
● egy 4 utast szállító kisautóban 42 gramm, míg egy nagyobb kocsiban 55 gramm esik egy utaskilométerre
● ha csak az átlagos 1,5 ember utazik egy kisautóval, akkor a kibocsájtás már 104 g, nagy autónál pedig 158 g.
● egy repülőúton 285 gramm CO2 -dal terheljük a légkört
(Forrás: EU Environment Agency[1])
Látható, hogy milyen jelentős hatása van a közlekedési mód választásunknak.
De gondoljuk tovább! Szükséges-e megtennünk azokat az utakat, amiket meg szoktunk tenni?
Egy a távoli nagyáruház helyett a közeli boltban végzett bevásárlás, vagy a távolba tervezett vakáció helyett egy közeli táj felkeresése szintén sokat csökkenthet a teremtett világ terhein.
Naponta adódhat rá mód, hogy teremtésvédő szellemben döntsünk arról, hogy hol vásárolok, egyeztetek-e másokkal, hogy vásároljak-e nekik is valamit, vagy utazzunk együtt? Ritkábban döntünk, de jelentősebb a hatása például annak, hogy hova és mivel utazom kikapcsolódni, vagy lakhelyemtől milyen messze keresek munkát / iskolát?
Javasoljuk, hogy a kedves testvérek fentiek figyelembevételével döntsenek a héten utazásaikról.
A témáról további információk találhatók a www.teremtesvedelem.hu [5] weboldalon.
További ismeretek a közlekedés környezetterhelő hatásáról:
A budapesti tömegközlekedési utazástervező: http://futar.bkk.hu [8]
Néhány telekocsi szervező weboldal:
http:// [9]www.blablacar.hu [10], http://www.oszkar.com/ [9], http://www.autosztunk.hu/ [11]
[1]A személyszállítás széndioxid kibocsátása (EU Környezetvédelmi Ügynökség infografika): http://www.eea.europa.eu/media/infographics/co2-emissions-from-passenger-transport/view [12]
Hivatkozások
[1] https://teremtesvedelem.hu/category/gyakorlat/zold-bojt
[2] https://teremtesvedelem.hu/category/gyakorlat/bojti-ajanlas-2016
[3] https://teremtesvedelem.hu/category/gyakorlat/zoldbojt2016
[4] https://teremtesvedelem.hu/sites/teremtesvedelem.hu/files/2016_zold_bojt_kozlekedes.pdf
[5] http://www.teremtesvedelem.hu/content/cikk/teremtesvedelmi-javaslat-2016-nagybojtjere
[6] http://www.teremtesvedelem.hu/content/cikk/bojt-kozlekedesben
[7] http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/az-egeszseges-eletmod/az-egeszseges-eletmod/a-kozlekedes/a-kozlekedes-kornyezetszennyezo-hatasai
[8] http://futar.bkk.hu/
[9] http://www.oszkar.com/
[10] http://www.blablacar.hu/
[11] http://www.autosztunk.hu/
[12] http://www.eea.europa.eu/media/infographics/co2-emissions-from-passenger-transport/view
[13] https://teremtesvedelem.hu/cikk/csatolas/2016_zold_bojt_kozlekedes.pdf