Az egyoldalas nyomtatható változat (PDF) itt érhető el [4]
 

„Idén nagyböjtben a húsvétra való lelki felkészülés részeként Ferenc pápa Áldott légy enciklikájának szellemében olyan önként vállalható nagyböjti gyakorlatokat ajánlunk a kedves testvérek figyelmébe, melyek nekünk és a körülöttünk élőknek is segíthetnek felfedezni a teremtett világ iránti felelősségünk és istenkapcsolatunk szoros összefüggéseit.

Első témánk a közlekedés.

Önök hogyan érkeznek a közösségi alkalmakra, a szentmisére?

Gondolkodtak-e már azon, hogy ez a közlekedési mód milyen hatással van a környezetünkre, - ahogy Ferenc pápa fogalmaz - a közös otthonunkra?

Ezért először is arra buzdítjuk a kedves híveket, hogy aki teheti, legalább a nagyböjti időben – lemondásként és egyben a teremtett világ iránti felelősségének kifejezéseképp – ne autóval jöjjön szentmisére, vagy ha igen, akkor kínálja fel az autóban lévő szabad helyeket közelben lakóknak, hogy „telekocsival” közlekedjenek, és egyben a segítőkész kapcsolat is erősödjön egyházközségünk tagjai között.

A közlekedés talán a legismertebb környezetszennyező tevékenység. Folyamatosan zajlik, részvételünkkel vagy az orrunk előtt, és egy-egy látható füstpamacs vagy orrfacsaró kipufogógáz-felhő időről időre az eszünkbe juttatja káros hatásait.

Azt is jó tudni, hogy egy-egy utunk másképp terheli a teremtett világot függően attól, hogy milyen eszközzel tesszük meg. Érdemes ennek néhány részletével alaposabban megismerkedni. Mennyi CO2 terhelést okoz egy kilométer megtétele?

●  ha sétálunk vagy biciklizünk egy kilométert, akkor szinte semmit

●egy átlagos kihasználtságú vonaton megtett kilométer 14 gramm CO2 kibocsájtással jár

● egy 4 utast szállító kisautóban 42 gramm, míg egy nagyobb kocsiban 55 gramm esik egy utaskilométerre

● ha csak az átlagos 1,5 ember utazik egy kisautóval, akkor a kibocsájtás már 104 g, nagy autónál pedig 158 g.

● egy repülőúton 285 gramm CO-dal terheljük a légkört

[5]

(Forrás: EU Environment Agency[1])

 

Látható, hogy milyen jelentős hatása van a közlekedési mód választásunknak.

De gondoljuk tovább! Szükséges-e megtennünk azokat az utakat, amiket meg szoktunk tenni?

Egy a távoli nagyáruház helyett a közeli boltban végzett bevásárlás, vagy a távolba tervezett vakáció helyett egy közeli táj felkeresése szintén sokat csökkenthet a teremtett világ terhein.

Naponta adódhat rá mód, hogy teremtésvédő szellemben döntsünk arról, hogy hol vásárolok, egyeztetek-e másokkal, hogy vásároljak-e nekik is valamit, vagy utazzunk együtt? Ritkábban döntünk, de jelentősebb a hatása például annak, hogy hova és mivel utazom kikapcsolódni, vagy lakhelyemtől milyen messze keresek munkát / iskolát?

Javasoljuk, hogy a kedves testvérek fentiek figyelembevételével döntsenek a héten utazásaikról.


A témáról további információk találhatók a www.teremtesvedelem.hu [6] weboldalon.

További ismeretek a közlekedés környezetterhelő hatásáról:

Egy korábbi cikkünk a témáról: http://www.teremtesvedelem.hu/content/cikk/bojt-kozlekedesben [7]
 

A budapesti tömegközlekedési utazástervező: http://futar.bkk.hu [9]

Néhány telekocsi szervező weboldal:

http:// [10]www.blablacar.hu [11]http://www.oszkar.com/ [10]http://www.autosztunk.hu/ [12]


[1]A személyszállítás széndioxid kibocsátása (EU Környezetvédelmi Ügynökség infografika): http://www.eea.europa.eu/media/infographics/co2-emissions-from-passenger-transport/view [13]

 
Kép: