Új felfogás és új kultúra szükséges, amely az ember teremtésben elfoglalt központi helyzetén alapul.
Új felfogás és új kultúra szükséges, amely az ember teremtésben elfoglalt központi helyzetén alapul.
II. János Pál pápa és I. Bartholomeiosz pátriárka Velencei Közös Nyilatkozatából, 2002. június 10.
A Fair Trade Labelling Organisations International (FLO – Méltányos Kereskedelem Nemzetközi Címkéző Szervezete) közlése szerint ez 22%-os növekedésnek felel meg. Elsősorban a tea (+112%) és a gyapjútermékek (+94%) iránt nőtt meg a kereslet. Javuló tendenciát mutat a legkeresettebb árucikkek forgalma is: az elmúlt időszakban 66 000 tonna kávét (+14%) és 300 000 tonna banánt (+28%) vásároltak a fair trade keretein belül.
Statisztikai adatok alapján Németországban – 50%-os emelkedéssel – 213 millió eurós forgalomnak örvend a méltányos kereskedelem. Még nagyobb arányú, 75%-os a svédországi fair trade áruforgalom-növekedés; Norvégiában 73%-ról, Ausztráliában és Új-Zélandon 72%-ról, Kanadában 67%-ról, Finnországban 57%-ról beszélhetünk. Új eladási piacok nyíltak Kelet-Európában, Kelet-Ázsiában és Dél-Afrikában. Ma már 60 országban forgalmaznak fair trade termékeket.
*
A méltányos kereskedelmet támogató nemzetközi szervezet számos nemzeti kezdeményezést támogat az egész világon. A fair trade emblémát olyan vállalkozások, kereskedelmi szervezetek kaphatják meg, amelyek méltányos és a világpiaci átlag feletti árakkal biztos jövedelmet garantálnak a tengerentúli kistermelőknek és mezőgazdasági munkásoknak. A termelőszövetkezetek külön támogatást kaphatnak fejlesztési terveik megvalósítására: 2008-ban a kávétermelők mintegy 12 millió, a banántermelők pedig 11 millió eurós hozzájárulást kaptak.
Az FLO közlése szerint a világ 58 országában több mint egymillió termelő vesz részt a méltányos kereskedelemben.
Magyar Kurír